Az ICF (Nemzetközi Coach Szövetség) meghatározását veszem alapul, miszerint a coaching az ügyféllel való partneri együttműködés egy olyan gondolat-ébresztő, provokáló és kreatív folyamatban, amely arra inspirálja az ügyfelet, hogy szakmai és személyes szempontok alapján a legtöbbet hozza ki magából.
Milyen a jó Coach ?
Őszinte érdeklődést mutat az ügyfél jóléte és jövője iránt. Folyamatosan fenntartja személyes integritását, őszinteségét és tisztességét. Világos egyetértést alakít ki, és megtartja ígéreteit. Tisztelettel kezeli az ügyfél meglátásait, tanulási stílusát, személyiségét. Folyamatos támogatást biztosít és példát mutat az új viselkedésformákat, tevékenységet illetően, beleértve azokat is, amelyek kockázatvállalással vagy kudarctól való félelemmel járnak. Tudatos, ugyanakkor spontán kapcsolatot tart az ügyféllel rugalmas és magabiztos stílus alkalmazásával. Úgymond követi ösztöneit. Az adott pillanat legcélravezetőbb irányát választja az ügyféllel való együttműködésre. Magabiztosan vált perspektívát. Az erős érzelmi helyzeteket a helyén kezeli, nem hagyja bevonódni magát. Arra figyel, ami az ügyfélnek valóban fontos. Különbséget tud tenni a szavak, a hangszín és a testbeszéd között. Bátorít, elfogad. Felfedezésre, belátásra, elköteleződésre vagy cselekvésre serkentő kérdéseket tesz fel.
Sokáig tudnám még folytatni a sort a jellemzőkkel, de hiszem, hogy a személyes tapasztalat többet mond minden szónál. A jól irányzott kérdések egy játszóteret nyitnak meg, kliensünket gondolataiban játszó gyermekké varázsolják. Arra biztatják, hogy olyan kedvvel és hévvel hancúrozzon gondolati várában, hogy kellő hittel tudjon továbblépni.